söndag 28 november 2010

Första advent och småsaker

Idag är det första advent. Redan, tänker jag. Ja i år kom första advent tidigare än någonsin. Och vintern med. För den delen. Ute är det vitt och kallt. Och väldigt krispigt. Tunga vackra flingor faller ner från himmelen. Och i fönsterna lyser stjärnor och stakar upp vintermörkret. Vi har bakat pepparkakor och druckit glögg. Lyssnat på julmusik och tänt ljus. Och besökt kyrkan och fått ta del av en underbar adventsmässa.

Våra nya fönster är på plats. Och de fina nya fönsterbrädorna. Som snickaren byggde på plats. Vi (läs Tias) har nu målat väggarna en första gång. Fast jag är lite tveksam om färgen i Leias rum är den rätta. Den är fin men kanske inte den mest passande. Men jag får nog spara på min energi och låta det vara. För denna gången i alla fall. (Den känns lite för kall för rummet och lite för lila. Hon har nästan bara rosa/cerisa saker och mattor, och dessutom bara varma toner. Ja vad tänkte jag egentligen??!) Samtidigt är det så förtvivlat skönt att för en gångs skull få oroa sig över riktiga så kallade i-landsproblem. Ja för det är det. En småsak. En bagatell.

Jag tror jag älskar småsaker!


Pepparkaksbak




Julfotografering av barnen...

... är en konst i sig.

Puss och Kram

8 kommentarer:

Linda sa...

En liten tröst kanske kan vara att en kall färg kan bryta av ett varmt rum på ett positivt sätt. Jag tänker att om mycket är cerise i rummet skulle tex en cerice ram å en tavla göra sig fin mot den kalla lila. MEd detaljer kan det kännas mindre kallt och kanske mer enhetligt. Det ordnar sig! :)
Vilka fina bilder! Här finns ingen julkänsla och det är jag lite ledsen över. Här är bara flyttkartonger o måsten. Men jag SKA få upp stakar och gardiner i veckan! Det bara måste jag hinna. :)

kram!

Jennie sa...

Va fina de är sötnosarna! Vilka underbara klänningar:) Kul med julbak också
Många kramar familjen

saga sa...

Jag älskar oxå småsaker, och även innebörden i ordet lagom :)

Glad adventstid till er!

/S

Annika sa...

Åhh vad härligt med julstämmning. Vad mysigt och vad fina tjejerna är :-) Jag får nog göra min pepparkaksdeg idag och hoppas att julstämmningen kommer hit också.
kram

Anonym sa...

Ser supermysigt ut!
Så fina dina sötnosar är,var kommer klänningarna från?Verkligen gulliga.
Går det inte att mjuka upp det kalla med tyg på väggen på spännram?Eller en fondvägg så småningom?Ja skönt när man kan bekymra sig över småsaker,som egentligen inte har så stor betydelse i det stora ;)
kramizar Veronica

Jenny sa...

Hej Vännen!
Vad söta de är dina tjejer o så fina klänningar de har på sig!

Skönt med lite "i-lands" problem att fundera på;) Du kanske vänjer dig vid färgen? Kan du inte visa på bloggen? Vill se de nya fönstrena oxå!

Ha en bra dag o sköt om dig!

Kraam Jenny

Lotten sa...

Vilken härligt kök ni har! Älskar det röda kaklet.... Julfota barnen hemma är ett mission impossible för min del. Mina grabbar gör alla möjliga fula grimaser och sitter definitivt inte still ;-) Dina tjejer ser jättehärliga ut båda två....

Sjabbig men chic sa...

Vilka härliga bilder på dina troll. Och det är ju kanon med vardagsbekymmer som jag brukar säga. Jag älskar vardagsklag för då vet man att det ändå är rätt hyfsat precis just nu. Och det är så himla behändigt att få drunkna i lite inredningsproblem

Kramis Lisa