torsdag 29 juli 2010

Torpadagar

När jag var barn tillbringade jag den mesta tiden av mitt sommarlov ute på mitt torp. Långt ute på landet. Långt ifrån stadens buller och brus. Min farmors far bodde kvar på sin bondgård när jag var rätt liten och jag och min syster brukade bo där ibland. Jag minns hur vi fick följa med när korna skulle mjölkas och djuren skulle matas. Jag minns hur vi hoppade i höet, sprang på ängarna och hur vi blev brända av brännässlor. Jag minns hur vi blev getingstuckna och hur tant Greta baddade med salubrin. Som inte hjälpte ett dugg.

Nu är pappas morfar bortgången sedan väldigt länge. Han var född på 1800 talet. Fast blev väldigt gammal. Så jag hade förmånen att få träffa honom. Men jag blir ändå påmind av Per varje gång jag åker ut på landet. Till torpet. Det var ju Per vi ärvde torpet ifrån. Och ett foto av honom hänger ståtligt ovanför chiffonjén.

I kväll kom vi hem efter nio underbara dagar på landet. Nio lata dagar i ett underbart landskap med en sagolik miljö. Inga grannar som stör. Inga bilar som tutar. Ingen tvätt som ska tvättas. Inga mail som ska kollas. Ja inte ens mobilen fungerar där ute. (nåja, sms går det att ta emot och skicka men ej ringa). vi har heller inte rinnande vatten eller toalett. Och det är verkligen alldeles ljuvligt. Hade det inte vart för att vardagens måsten, såsom betala räknar med mera, jagade hem oss till Billdal hade vi nog stannat.

För vi trivs på landet. Vi. Familjen sweetie. Vi har badat massor. Morgondopp. Lunchdopp. Kvällsdopp. Och tio dopp däremellan. Och vi har plockat bär. I massor. Jag har hittat en hel hallonskog och hade kunnat tillbringat flera dagar plockandes där. Om kroppen tillät. Vi har ramlat bland skogens snåriga buskar och ris. Och fått hål på knät. både jag och Leia. Och vi har vart på lokal underbar loppis. Och fyndat. Dockor från femtiotalet. Och en lergryta. Så nu ska det kokas kyckling i ugnen!

Förutom dessa lata sysslor har vi även renoverat skafferiet. Närmare bestämt Tias och pappa min. De har målat. Lagt golv. Köpt kyl, frys och spis. Och fixat bänkskivor. Det blir så fint. Så fint!

Visst finns det vissa saker i vardagen som blir lite besvärliga där ute. Och det har jag ju berättat om förr. Exempelvis Stellas vardagsvård. Men det får gå. Även med det lyckades vi få till lite rutin. En vanlig spann är ett bra badkar. Oavsett det är tjugofem eller femton grader varmt. Och finns det något som är ljuvligare än att värma sig framför en brasa?

Nu ska jag ta en titt på mina alla femhundra foton jag lyckades ta. Med min nya kamera. Och jag skulle gärna visa er allihop! Men det går ju inte. Så håll till godo med dessa!

Lite ostbågar som mellis och bus i vagnen

Nytt golv i skafferiet.
Med inkopplad el till huset kan vi även ha kylskåp och spis. Lyx!!!



Vårat charmtroll- eller uggla


Verandan- den liksom hela huset ska målas om!

Här hjälper man till att vattna blommorna

Hopp i sjön!

Nakenfis på rymmen

Hjälp vågar jag verkligen klappa

Underbar kvällsgudstjänst

Solnedgången beskådas från bryggan


Magiskt

Puss och Kram- har saknat er!!!!!

8 kommentarer:

madde sa...

Vilka fina bilder!! Och så härligt det låter att ha ett eget torp sådär!! Ta hand om er! KRAM Madde / Tozza

Stina sa...

Hej! Underbara bilder på en underbar familj! Hoppas allt är bra med er! Kramar från oss alla

Anonym sa...

Åh va underbart, du beskriver det så fint och bilderna var jättevackra!! Kram Mikaela

Sandra R sa...

Kan inte göra hjärtan med mobilen. Kunde jag hade det blivit ett stort. Vilka härliga dagar ni har haft, avundsvärda. Underbara bilder, de förhöjer textens värde. Så glad jag blir av att läsa.
Tack för att du tänkt på mig. Du är så rar.
Kram

Jenny sa...

Hej Caroline!
Vad kul att höra från dig igen:) Vilket underbart ställe ni har, såå fina bilder du visar oss därifrån.

Hoppas du mår bättre i nacken?

Kraam Jenny

Sara of Sweden sa...

Helt helt Carpe Diem!! Mycket välkomna tillbaka till S-bo! Kram Linds

Caroline sa...

Svarar här eftersom många av er ej har egna bloggar:
madde: Ja det är så otroligt fantastiskt ljuvligt o ha ett sommarställe att fly undan till! kram o hoppas ni mår väl

stina: tack söta du! Hoppas vi kan planera in en date i aug innan vi börjar jobba igen, kram till dig med!

mikaela: tack för dina fina ord. Ja det är precis så vackert som det ser ut! :-) kram till dig

sara: Superroligt att få en kommentar av dig! Tusen tack! Och vilken fin blogg du har!! KRAM!

sandra: Tackar så ödmjukt! Heja dig, snart kommer lillan! kram

jenny: Jo tack det är bättre men långt ifrån bra dessvärre. Det är även ingen skillnad direkt på när det onda är outhärdligt, varje dag och när som...såvida jag ej haft en extremt lugn dag med endast vila/avslappning/sjukgymnastik o inget "utöver" såsom bara det att mata barn/ta en dusch eller laga mat. kram till dig

Jennie sa...

Underbara bilder på tjejerna. Stellas retroklänning är supersnygg, var har du hittat den? Va söt hon är med allt sitt hår:) Ni verkar ha haft det jättehärligt i torpet. Vi har varit sjuka, jobbar som galningar mitt i sommaren och har haft regn här nere i dag. Att titta in på din blogg så här på fredagskvällen gjorde mig pigg och glad igen:)

Ha det gott, min vän!!! Kram