fredag 30 juli 2010

Boken

Till vissa ting har jag ett märkligt förhållande. Min relation till vissa prylar är helt enkelt lite märklig. En sådan pryl är boken. Jag vill ha massor av dem. Jag helt enkelt älskar dem. Jag tycker om att känna doften av en helt ny. Och det är väldigt nöjsamt att sitta fraför en boksajt och söka, leta och till sist handla. För att sedan få hem den. Titta på den. Beundra den. Och börja läsa den.

För att kort därefter glömma av den. Något annat kom emellan. Var det ett besök hos sjukgymnasten. Eller en fråga från mitt älskade barn? Eller kanske en kopp kaffe. Eller en välbehövlig paos. Eller liten tupplur. I soffan.

Sedan kommer jag till ögonblicket då jag får syn på den igen. Boken. Jag påminns om den. Och fortsätter att läsa. Lite.

Precis så är det med denna boken. Jag liksom återfann boken när jag röjde lite i bokhyllan. Den låg där under gamla veckotidningar och annat oviktigt. Och började således läsa. Och begrunda. Det var ju detta med att acceptera.

Acceptera är ett bra ord. Ett nyttigt ord. Men inte bara ett yttrande utan även en benämning på något att fundera på och även tillämpa. I synnerhet om din fyraåring lekt frisör. Med resultatet att såväl hennes egen lugg blev avsevärt mycket kortare på sina ställen som hennes lillasysters lockar föll av.

Acceptera. Inte döma.

Men för katten. Jag är väl människa. Och mamma.

Inte tusan kan man acceptera de ljusbruna lockarna i papperskorgen.

Inte ett endaste dugg.

4 kommentarer:

Sandra R sa...

Usch. Ingen kul upptäckt. Som tur är växer håret ut igen och nu är det ändå så varmt. Leia kände sig säkert riktigt stor och duktig. Hoppas du kan glömma det fort, acceptera.
Jag älskar också nya böcker, slukar dem som en hungrig drake.
Ha en bra dag, kram

Jennie sa...

Nej, jisses!!!! Å, Stellas underbara lockar, finns de inte mer?

Kram på er

Familjen Lindström sa...

Hej!

Förlåt att jag varit dålig på att kommentera eller ens höra av mig :( det har knappt funnits någon mottagning på campingen och vi har som sagt varken orkat eller prioriterat att installera det trådlösa bredbandet i datorn så har bara haft mobilerna...

Hur mår ni och hur mår Stella?! Hur går det med allt?

Vi mår bra, men Axel har haft blöja nästan under hela husvagnsvistelsen. En dag fick jag skölja upp fyra par kalsonger på en och en halv timme och då fick jag nog. Kände att det inte var en sån semester jag ville ha. Så, man får tycka vad man vill men vi har kört på blöja nu och alla är glada!

Kram till dig och din fina, fina familj!!!

Familjen Lindström sa...

Absolut! Har ännu inte kommit mig för att köpa boken men jag tänker på det du skrev näsan varje dag. Du satte verkligen ord på mina känslor så det blev så konkret! :) Kanske inte behöver någon bok, räcker med att tanka lite energi och kloka tankar här i mellan åt :)
KRAM igen!