söndag 4 juli 2010

Att vara utvald

Vi har haft ännu ett kalas. För min fyraåring. Ett genuint barnkalas. Med korv med börd, tårta, fiskedamm och godispåsar. Så klart. Och dagen till ära var det tjugonio grader i skuggan. Perfekt för en lat mamma som på så vis slapp städa två gånger. Det räckte med innan kalaset. Dessutom har jag ju påbörjat min egna inre resa med att nedprioritera alla så kallade "måsten". Så därmed fick övervåningen lämnas åt sitt öde. Varför städa hela huset när vi förhoppningsvis bara använder halva.

Den där inre resan förresten. Det är inte så att jag bokade en charter för ett halv år sedan för att sedan sitta under parasollet och dricka Margarethas. Nej vet du vad. Detta är en enkel biljett där första klass inte existerar. Jag tror till och med att det är ett litet skakigt propellerplan där jag fått jobba mig till biljetten länge och dyrt. Väl ombord önskar jag ibland att jag redan var framme. Problemet är bara att jag inte vet vart planer bär av, inte har några medresenärer och piloten pratar ett språk jag knappt kan förstå.

Jag tillbringar några timmar per vecka genom att deltaga i en speciell utvald, sammanförd grupp. Där fokus ligger på att (kortfattat och något förenklat) må bättre. Med allt vad det kan medföra. Just nu får vi lära oss och öva på mindfulness. Det vill säga medveten närvaro. Låter kanske lite tramisigt i era öron. Och visst är det lite tramsigt i vissa avseenden. Med kontentan av det hela respekterar jag till fullo. Och tror på. Och därmed finns det en förutsättning att jag ska ha behållning av själva kursen.

Att vara utvald. Det innebär så klart att jag känner mig sedd och hörd. För det är jag. I denna gruppen alltså. Och genom att lära mig detta "nya" som vi håller på med just nu så kan jag helt enkelt få ut mer av dagen och även få större förutsättningar för att hantera dagens alla oförutsägbara och i många fall nyckfulla händelser. Ja ni vet säker själva att ibland inträffar det saker som får dig att känna dig lite stressad. Eller påverkar dig negativt på något sätt. Som då ev kan få dig att agera på ett sätt som kanske inte är helt optimalt. För dig själv eller någon annan. (Nu kan det exempelvis vara en sådan enkel sak som att du försöker hinna med så mycket som möjligt under en dag och därmed får stressa massor eller helt enkelt prioritera bort viktig vila eller egentid eller tid för återhämtning). Och jag har nog sagt detta förr om mindfullness. Här eller någon annan stans. Att man behöver varken vara psykolog, psykopat eller något alls för att ha behållning av fenomenet mindfullness. Utan både du och jag kan faktiskt vinna på det. För oss själva.

I morgon är det alltså måndag igen. Och då får jag återigen äran att deltaga i gruppen. Där vi får lära oss nya saker. Ta del av en ny värld.

Och det är jag enormt tacksam för. Allt ont för något gott med sig. Det vet du väl?


Sötnosar

Varsågod

Hela kostcirkeln på en gång


Hurra för Leia idag

Fiskekö


Puss och Kram

1 kommentar:

Sandra R sa...

Vilka fina kalasbilder i sommarskrud!
Jag känner så väl igen mig i dina ord kring det "dumma" i ditt liv. Den där resan, tankarna, kampen för att gå vidare. Du klev in i framåtsträvandet på en gång, det är en klar fördel.
Ha en härlig dag! Kram