måndag 3 maj 2010

Ett möte

Jag har från olika håll fått tips på den så kallade bästa sjukgymnasten i Göteborg. Problemet var bara att det inte gick att få någon tid. Men så hade jag tur. Min naprapat som är världens snällaste och verkligen lotsat mig lite i rehabiliteringsdjungeln fick en tid åt mig. Och idag var det äntligen dags.

Och vilken sjukgymnast. Jag har ju gått hos två olika innan. Varvid jag föredragit den ena framför den andra. Mest för att hon haft fler olika lösningar på smärtlindring. Hon har bland annat gett mig akupunktur två gånger. Varvid den första gången var kanon och den andra gången inget vidare. Ur smärtlindringssynpunkt alltså. Sjukgymnast nummer ett är omtänksam och gullig men det händer inte så mycket. Lite värmebehandling vilket inte är ett långsiktigt tänkande. Enligt mig. Mötena har inte gett mig det jag hoppats på. En trygghet.

Jag vill ha en plan. Från en som kan whiplashskador. Jag vill ha ett utlåtande. Hur går det för mig? Hur mår jag?

Och precis där möttes vi idag. Fantastiskt. Att få ta del av en av de bästa. En som kan sitt yrke. Och mer därtill.

Har aldrig upplevt något liknande. Hon "böjde och drog i mig lite", vilket innebär olika undersökningar genom att hon böjer armar/nacke osv och får på så vis reda på vilka nerver som är skadade och vilka som mår bra. Och jag låg och kved av och till. Och hon visste exakt vad hon höll på med. Böjde lite till. Drog lite till i armen. Böjde huvudet. Jag skulle sitta upp. Stå upp. Ligga på rygg. På mage. Och så antecknade hon däremellan.

Sedan efter en sorts behandling på cirka 10 minuter, drog hon och böjde igen och vips kändes det inte lika ont alls längre.

Men?

Är hon en trollgumma?

Ja visst sker det mirakel. Och inte tror jag detta är mirakel. Utan bara att möte. Jag och en sjukgymnast. Som är bäst på sitt yrke. Jag som patient. Uppgiven. Ledsen. Och i ständig värk.

Och efter mötet känner jag att hela jag förändrades. Nu tror jag på det igen. Att jag kan bli bra. Inom en hyfsad framtid.

Det var i alla fall vad jag kunde "Utläsa" mellan raderna. Även fast hon inte lovade underverk på två veckor.

Dock har hon redan bokat in mig tio gånger till.

Tack för mötet, sa jag och log väldigt tacksamt när 45 minuter hade gått.

I morgon är en ny dag. Och ett nytt år- för mig. 33 närmare bestämt.

Och vad väntar då?

puss och kram

bjuder på dagens Stella- Leia har jag knappt träffat idag


Stellioni

Som tycker att mamma tagit klart nu och blundar i protest!

8 kommentarer:

Linda sa...

Men åååååh vad underbart!!! Toppen att du fick tid hos en BRA och toppen att det kändes ba efteråt! Och att du är inbokad många fler gånger!! Tjohoo, det var dagens gladaste nyhet för mig! :) kram!

Johanna sa...

Vilken LYCKA!!! Det är du verkligen förtjänt av!

Anonym sa...

Underbart!! Härligt att det gick så bra syster!.. Gosiga Stella!! Vi ses i morgon! kram Cilla <3

Frida sa...

Vad underbart att du kommit till ett sånt proffs! Nu fylldes väl hoppet på ordentligt :-)

Unknown sa...

Härligt med bra sjukgymnast!!

Och underbar Stellioni!! <3

Anna sa...

Vilken skillnad det är när man träffar på någon som verkligen är bäst på det de gör, som kan sitt yrke och är engagerade! Nästan så man undrar vad man ska ha de andra till:-)

Fyller du är i dag? Grattis i så fall:-)

mojje sa...

Hoppas hoppas att du får må bättre snart då!! ...och att du får fortsätta träffa någon som kan något om dina skador. Hade gärna skickat en fin och rosa häst åt dig....du fyller ju år och allt! Grattis. Hoppas att du blir firad där hemma i stugan. Tänker på er!..kram

Malin sa...

Gud så härligt med en sån kanonsjukgymnast!!
Hoppas att du får må bättre snabbare nu när du träffat någon som verkligen kan sina saker!

En sån liten sötnos Stellioni är på bilderna! :)
Kram!