onsdag 12 maj 2010

Badtajm

En nackdel med att ha ett orenoverat badrum från sjuttiotalet är att man inte nyttjar det. Därmed försvann vårt badkar. Men inte barnens chans att få bada ihop. Nej för det går att klämma ihop sig i en baby-badbalja. Och eftersom barnens farfar var så snäll och byggde en väldigt stor dusch till oss, i vårt badrum a la 2007-talet, får vi inte bara plats med badbaljan utan även en pall för en vaktande och tvättande förälder att sitta på.

Leia och Stella är lika glada båda två för att få duscha och bada ihop. Stella viftar otåligt med armarna och pekar mot duschen och skriker lite. Jag säger till henne att du ska bajsa först. Då kryper hon till sin potta och tar tag i den. Jag och T klär av henne, ger henne lavemang och sedan får hon sitta cirka femton minuter på pottan. Det är en konst att få henne och sitta still där. I femton minuter. Men det går. Om man får leka med tarmsonder och diverse andra olika sjukvårdsattiraljer.

Så var det äntligen dags för badstunden:
Jag: Leia, är du kissnödig? Du får inte kissa i vattnet!
Leia: Nej mamma jag kissade innan.
Jag: Och Stella du får inte heller kissa i vattnet.
Leia: Nej Stella, och inte bajsa heller. För då kan jag inte bada där i.

En nackdel med att ge lavemang samtidigt som tar fram badbaljan är att Stella blir otroligt otålig. Vi förmår henne inte sitta kvar och tömma sin tarm under tillräckligt lång tid. Men det löser sig senare ändå. Blir lite kladdigare bara. Och mer jobb för mamma och pappa. Minst sagt. Men man lär sig. Denna gången gick det dock bra!

Mitt under badet:
"Jag är bajsnödig" säger Leia.
"Men gå upp och bajsa då" säger jag.
"Nej jag är inte bajsnödig, jag bara skojade" säger Leia. Mmmm visst tänker jag.

Leia och Stella badar klart. När de är rena och klara säger jag till T "Så nu är det bara läggning kvar då?" "Ja fast det var ju det där med bajsnödig med", säger han. "Jag är inte bajsnödig, jag bar skojade" försäkrar Leia. Som allt som oftast kliver upp vid femsnåret för att baja och sedan vrålar över hela övervåningen att hon är klar och har kissat och bajsat. Varvid hela familjen väcks- lite i onödan då tycker vi som gärna hade sett att hon har andra tider för att sköta sin mage.

"Leia", säger jag med en bestämd men lugn röst. "Vet du vad?"
"Nej" säger Leia.
"Om du är bajsnödig måste du bajsa. När du känner det är det magen som säger det till dig. Och då ska man lyssna på magen. Det är alltså magen som bestämmer när man ska bajsa"
"Nej det är Leia som bestämmer när man ska bajsa" säger Leia bestämt.
"Nej Leia kan bestämma vilken godnattsaga vi ska läsa men inte när man ska bajsa, det är faktiskt magen som bestämmer det"
Leia funderar. Står tyst en stund och säger sedan
"Och mamma bestämmer om man får gå ut".


Puss och Kram

5 kommentarer:

Anonym sa...

Dom är för härliga med sina kommentarer :-)
Mina barn badar också fortfarande i badbaljan tillsammans i duchen. Vaddå bara för bebisar :-) Vi har badkar men det är ju ett litet större projekt än att ta med sig dom i baljan när man ändå duschar själv.
kram Annika

Jennie sa...

Haha, va söta de är! Lova avskyr duschen, badkar som vi hade innan renoveringen gick bra, men inte att duscha:( Hon vänjer väl sig tids nog! Kram

Linda sa...

haha, vad go L är! :)

En KVART på pottan... Ida sitter inte ens i 5sek, så det hinner inte ens kommanåt kiss!

Jenny sa...

Hej Caroline!
Hoppas allt är OK med dig?
Hihi, Leia är en härlig liten tjej:)
Vad tålmodig Stella är som klarar att sitta så länge på pottan!

Kul att du är med i min utlottning!

Sköt om dig,

Kraam Jenny

Johanna sa...

Hahaha, kloka lilla Leia!!! Här är en till som imponeras över eran konst att få Stella att sitta kvar så länge på pottan! Hejja ni!!!