torsdag 28 januari 2010

Liten tös med svar på stora frågor.

Konversation mellan mig och Leia 3.5 år idag på väg hem från dagis:

Bakgrund: Leia går på ett kristet dagis, och de pratar en del om kristendomen så Gud och Jesus är inga främmande begrepp för henne. Jag vet inte riktigt hur vi kom in på Gud och Jesus, jo det var jag som sjöng en sång för henne när vi traskade upp för backen. (Detta var ju hennes andra dag på dagis på ca 5 veckor så hon var förtvivlat trött på vägen hem. Jag har ju aldrig vagn till henne så jag fick verkligen locka med henne hem idag för att hon skulle orka gå hela vägen. Dessutom skulle vi handla i affären på vägen hem så vi fick gå en liten omväg. Därför gick jag och sjöng olika sånger för henne men efter cirka 10 minuter börjar mina barnsånger tryta så då kom jag på en som vi brukar sjunga på Öppna Förskolan när jag är där med Stella.).

Sången heter nog "Vi sätter oss i ringen"... En mening innehåller hur som helst "För gud är allas pappa och jorden är vårt bo..."

Mitt i sången avbryter Leia mig;
Leia: Nej Gud är inte allas pappa.
Jag: Ne he...
Leia: Nej min pappa är pappa Mathias.
Jag: Ja det stämmer. Men Gud är Jesus pappa. Och Gud ser ändå efter oss.
Leia: Ja han är snäll. Han bor uppe i himmelen.
Jag: Ja, och var bor Jesus då.
Leia: I Stellas kyrka! svarar Leia då helt självklart! (Stellas kyrka är Billdals kyrka, Stella döptes där därför kallar Leia den kyrkan för Stellas kyrka).

Leia, den lilla tösen med svar på de stora frågorna!


3 kommentarer:

Unknown sa...

Hihi.. underbara Leia!!

Jennie sa...

Haha, hon är ju för söt!!

Milla sa...

Underbart!