tisdag 3 november 2009

Fk, shopping och en stjärna som äter igen

Hörde på nyheterna idag att 4 st "gravida" kvinnor vunnit ett mål mot fk i tingsrätten. Här kan du läsa mer om det. Grattis får jag lov att säga. Med en smak av bitterhet! Hur är det möjligt att dessa kvinnor år 2009 i Sverige verkligen hamnar i denna situationen över huvud taget? Tragiskt! Sorgligt!

Jag hade svår foglossning under båda mina graviditeter. Och jag förstod av läkaren redan då, hösten 2005, att det kunde vara problem med försäkringskassan att få det godkänt. Så att man fick pengar när man var sjukskriven. Men den kvinnliga läkaren när jag var gravid mer nr 1 sa förtroendeingivande; "Jag vet hur jag ska formulera mig så att de godkänner detta. För inte kan du jobba fulltid så här". Och det kunde jag inte. Jag minns att jag tänkte "Oj vilken tur jag har, att hon är medveten om sitt ordval. Att just min läkare kan formulera sig i enlighet med fk samtycke". Men alla de andra då? Vart hamnar de? Utan pengar?

Det var faktiskt några tjejer jag umgicks med som just hamnade utan pengar. Ett tag. Innan de fick rätt. Minns inte om det var under ett halv år ungefär. På grund av att fk inte var nöjd med de ord som stod på intyget. Olika ord för samma sak. Helt bisarrt enligt mig. Upprörande.

Jag blir så arg så jag nästan inte ens kan skriva om det. Orkar liksom inte ta debatten. Inte med dem som inte förstår. Absolut inte med män som inte förstår. Jag tror inte det går att förstå vad svår foglossning innebär om man inte upplever det.

När jag väntade nr 2 fick jag ännu mer besvär. Mot slutet kunde jag stå upp ca 30 sekunder, sedan var jag tvungen att sätta mig. Annars vek sig bena. Det var obeskrivlig smärta. Det medförde att jag fick hoppa över allt som innebar att man stod upp. Tex all matlagning där man inte kunde sitta på en stol o laga mat. Det blev mycket mat i ugnen under den perioden. Ugnspannkaka. Fisk i ugnen. Potatis i ugnen. Korv i ugnen.

På morgonen låg jag i sängen o klädde på mig. Eller satt då det krävdes. När det gäller fixa i ordning mig var det helt uteslutet. Jag fick välja max en sak, tex att ta på mig puder. Sedan var orken helt borta. Och smärtan tog vid. Jag brukade nog för det mesta borsta håret o ta mascara. Sista 4 veckorna tog jag semester. Så slapp jag bry mig om sjukpenning mm. Det var välbehövligt. Och resten vet ni ju från bloggen. När min underbara Stella kom. :-)

Så grattis till er 4 kvinnor. Det var på tiden. Hoppas detta gör det enklare för andra kvinnor med liknande besvär att få det godkänt av fk.

Vad har hänt hos mig idag då?
Jo jag har vart hos sjukgymnasten, för just min foglossning. 7 månader efter det att jag fött barn är den kvar. Så är det. Men det blir bättre. Jag har många stabiliserande övningar som jag gör varje dag. (nästan!). Och magmusklerna kommer så smått. Fast det syns inte än! :-D Synd!

Sedan var jag i en av mina absoluta favoritaffärer miss Ragtime o shoppade en klänning, och en underklänning. Smart trix för att få kunden att betala det dubbla ;-) 2 sjalar till blev det med. Nu gäller det bara o få till det lika snyggt som hon i affären fick! En svart klänning blev det. Perfekt till alla julfester jag kommer gå på... Eller hur var det nu?!?! :-p

På tal om favorit-affärer, vart shoppar ni allra helst, till er själva?

Till barnen shoppar jag helst på polarn o pyret för att det är så bra kvalitet. Och från Me&i så klart. *love* Och sedan gillar jag ju minishop här inne i stan i gbg, med lite blandade märken såsom Molo, Katvig mm men det är lite dyrt för att shoppa loss fullständigt. H&M är bra för vissa basplagg tycker jag med. Och Zara kan ha en del fina saker. Så mkt mer andra butiker blir det inte. KappAhl är en butik jag aldrig handlat något i i hela mitt liv. Jag gillar nog inte deras stil. Lite för mkt glitter o utsvängda jeans.

Nu funderar jag på om jag ska gå o lägga mig eller stanna uppe o kolla på House. Jag har varit förtvivlat trött idag med (sorry- kunde inte låta bli!) och det vill jag ju inte!!

Måste bara berätta att Stella börjat äta lite mer idag, jag är så glad. :-) Hon har dels ätit 2 portioner gröt (inte fulla men en hel del, över 15 små skedar). Och så lurade jag i henne lite av en burk från HIPP med pasta (typ 15 skedar kanske). Det jag lurade henne med var en annan frukt-burk från Hipp. Sedan drack hon även ersättning på kvällen, tog flaskan. *glad* Och massor av amning så klart! Fortsätter hon så här kommer både jag o Lillemor på bvc jubla!!

I morgon ska vi till DS BUS igen. Till Dr Mats o tarmterapeut Christina. Men nu har det ju vänt. Hon äter, hon blöder ej från tarmarna, och jag tror ej hon har feber. Så eg borde vi få stanna hemma i morgon!

Puss o Kram sov gott mina kära vänner!! Här bjuder jag på en goding!


En liten stjärna hemma idag!


Ps Och glöm nu inte skriva massor av små söta kommentarer till mig, då blir jag super-glad hi hi... Ds

7 kommentarer:

Mikaela sa...

Åh va skönt att hon äter lite mer nu. Gillar verkligen Paul Frank bodyn!!!!

Sandra R sa...

Glädjande besked att Stella äter bättre!
Jag handlar helst på HM, Lindex eller Indiska. Min ekonomi tillåter inget annat. Det blir basplagg med heltokiga blandningar. Jeans och t-shirt är inget för mig. Miss Ragtime skulle nog vara en affär att dregla loss i.
Sov nu så sött! Kram

Linda S sa...

Vad roligt att Stella äter bättre, ja mår bättre över huvud taget!! :)

Milla sa...

LIlla dockan vad söt och go hon är!!!

Anonym sa...

Kul att det går framåt! Hoppas nu hon ökar i vikt igen men det måste hon ju som hon äter. :-)

Jag handlar mest på H&M till mig själv och på Lindex och KappAhl (de har jättefina barnkläder!) men även Tradera (pop) åt barnen.

/Bettan

Caroline sa...

mikaela: Ja men visst är den fin! Köpt på Lager157. De hade massor av fint, men lite långt o åka ;-)
linda: Ja sååå skönt. Nu nästan glömmer man av att det ens vart jobbigt!
sandra: Åhh Indiska har jag helt glömt av, måste gå dit nästa gång jag är i stan. De har så fina saker där!
Bettan: Hm, inte helt säker på vem du är?! :p Men får nog spana in KappAhl då nästa gång jag ska handla. tradera glömde jag ju av, där handlar jag i perioder, fullkomligt älskar tradera!!
milla: Visst är hon!!

Jeanette sa...

Jag håller med om de där kvinnnorna som fick rätt. När jag tänker tillbaka på mitt illamående så har jag svårt att tro att en man inte blivit sjukskriven med samma symptom.
Kram!