tisdag 13 oktober 2009

Sömn och mat

Är det idag inlägget kommer tro, ni vet det där "gnäll-inlägget" där jag bara beklagar mig och gnäller och tycker att det är mest synd om mig i hela världen?

Kanske. Eller ja, det är det nog.

Eg är det så klart inte så synd om mig, inte mer synd om mig än någon annan. Men just idag upplever jag att det är lite jobbigt då. Och då blir jag gnällig. Och ömkar mig själv.

Fast eg är jag ju bara trött. (Eller nu var jag inte helt ärlig men det andra lämnar vi till en anan gång...) För lite sömn. Det får ju vem som helst att gnälla. Se bara på min underbara Leia, när det börjar vankas gnäll är det bästa botmedlet tex en frukt, och sedan lite vila. Sömn och mat. Så basala saker! Men oj så jobbigt det blir om det inte funkar!

Eller vad säger ni små-barns föräldrar??

Det kan ju vända upp och ner på hela ens tillvaro!!

Ni kan nog hålla med mig om att det är dessa två små basala saker som det mesta kretsar kring när man har ett litet spädbarn. Tänk att så mkt aktiviteter sker kring och för att de små liven ska vara mätta och få sova gott.

Inte minst natte-tid!

Min lilla trollunge Stella sover om nätterna... men vaknar allt för ofta. Varje natt får jag stiga upp minst 5 ggr och "pyssla om" vilket oftast innebär att stoppa i nappen. Det innebär för mig att jag vaknar och inte hinner komma in i djupsömn så ofta. Då blir man trött. En dålig natt är det över 10 gånger jag går upp. Då blir jag mkt gnällig dagen efter!

Mat... det är en saga för sig när det kommer till min Stella. Det är ju tyvärr inte bara hon och jag som bestämmer kring den frågan utan även Dr Edenholm på Drottning Silvia. Och tyvärr har vi inte fått klartecken för ngt annat än bröstmjölk och barngröt med fruktpuré ännu så det lär dröja innan Stella äter "enligt tallriksmodellen".

Nåväl, vad är väl en bal på slottet? Det kunde ju alltid varit värre!

Nu sover i alla fall min lilla familj och jag ska göra dem sällskap nu, med förhoppning om att vara på ett bättre humör i morgon!

På tal om i morgon, då kommer vår nya soffa, det ska bli skönt att få softa framför tv'n i något annat än en fotpall!

Kram på er

2 kommentarer:

Johanna sa...

Det är ganska skönt att få gnälla av sig lite ibland. Man behöver det :)! Att inte få sova ordentligt på nätterna måste vara skitfrustrerande. Har ni Stella i erat eller i eget rum?

Jag och en kompis pratade lite häromdagen på hur livet före barnen var...sena nätter, låååånga sovmornar, slappardagar i soffan slötittande på tv/film mm mm. Att man inte uppskattade sådana "banala" saker mer då. Men vad hade man att jämföra med då? Hur som hellst så är det väll tur att de små är så fantastiskt underbara så att man orkar med de rätt tuffa småbarnsåren :)!

kram kram...

Caroline sa...

Johanna: Tack för din kommentar! :-) Stella sover i vårt rum. Hon har precis börjat med att vända över till mage jämt när hon sover, och så reser hon sig nästan upp i krypställning o skriker på natten, så då får jag vända om henne, ge napp o snutte o lägga på täcke...
Exakt: Man visst ju inte bättre förr, men slapp framför tv'n är grymt skönt o uppskattat idag! :-) Särskilt när man får en ny soffa ;-) KRAM!