fredag 30 oktober 2009

Allahelgonaafton, så ligger det till!

Alla helgons afton eller Halloween som man också kan kalla det. Jag vet. Två skilda saker men i Sverige verkar de röras ihop fullständigt. Och det är fine för mig. Jag tänder gärna ljus för de döda, och ägnar de en extra tanke. Likaså har jag gärna Halloween-party, smyckar ut mig men framför allt, gör något roligt av det för mina barn. Det är inte så noga. Bara man har roligt? Och trivs?! Eller hur?!

För er som absolut vill veta, och för alla andra med, så här ligger det till; citat hämtat från Wikipedia:

"En koppling till mer allmän minnesdag över de döda uppstod också tidigt. Detta har rötter i förkristna keltiska traditioner och övertogs sedan av de kristnade germanerna. Man trodde att de döda i samband med sommarens slut och vinterns början återvände hem och behövde vägledas med ljus och eldar, vilket lever kvar i den moderna seden att tända ljus, smycka och vaka över anhörigas gravar."

"Dagen före alla helgons dag kallas allhelgonaafton eller möjligen alla helgons afton. I anglosaxiska länder motsvaras detta snarast av halloween – en förvrängning av det ursprungliga All Hallows' Eve (alla helgons afton) – med barnupptåg av olika slag, en sed som sedan 1995 vunnit viss spridning även i Sverige.

Tanken bakom busandet under Halloween är att helgonen går igen som vålnader eller spöken. Det är inte i överensstämmelse med alla helgons dag. Att de goda Kristuslika helgonen skulle spöka och skrämmas (som har slagit igenom i halloweenfirandet) grundas snarare på folktro och kommersiella intressen, än den kristna tanken på helgon."


Så nu har vi rett ut det en gång för alla.


Ska ni fira denna högtid i morgon? Hur i så fall?


Och vad händer då denna fina helg hos oss? Jo vi tänkte bjuda hem Milla o hennes lilla familj på middag. Alldeles för länge sedan vi sågs!! Ser mycket fram emot det.


Var och inhandlade en alternativ utklädningsdräkt till Leia idag, en pirat- dräkt. Hon blev verkligen själaglad och ville ha på sig den hela kvällen. Detta var alltså istället för de något skrämmande spökena! (Man behöver ju inte spä på Leias mardrömmar, anser jag då..;-))


Nu får vi passa oss!



Glad pirat!



Vad gör du storasyster??


Så till dagens rapport;

Vi har vart på DS BUS idag med. Jag gnällde över det igår (sorry!). Men jag har tröttnat på att åka till östra. Absolut. Men inte hjälper det!


I vilket fall, denna undersökningen gillade Stella inte alls. En ballong fördes in i tarmen o spändes ut för att mäta tryck mm i tarmen. Hon började gråta varje gång. Jag var mycket fokuserad på att doppa nappen i sockerlösning (ja hon har 2 tänder och nej jag kommer inte fortsätta med detta hemma) samt att sätta på den spelande boken typ femhundraelva gånger. Svettigt! Vid varje "uppblåsning" började hon gråta och när allt var klart var pappret på britsen alldeles blött. Av tårar. Snyft!


Nåväl, nu är det gjort och jag kan lägga 10 sjukhusdagar på mindre än 3 veckor bakom mig. Skönt. Nu får det gärna bli max 3 sjukhusbesök på 10 veckor! (inkl bvc!).


Nu sover hela familjen o snart sover jag.


Trevlig Helg på er!!

2 kommentarer:

Linda sa...

Åh, lilla Stella... Hoppas ni slipper er dit på länge nu! Nix, vi firar inte halloween-eller-vad-man-nu-vill-kalla-det.. Vad söt hon blev i piratdräkten! :)

Jessica sa...

kikar in, såg din adress på FL